Zandkrab 18,

5658AD, Eindhoven.

+31 40 291 22 33

24/7 Bereikbaar

Kantoor bereikbaar van

Ma - Vrij: 09:00 - 17:00 uur

BELASTING

AANGIFTE

Op financieel gebied komt er heel wat bij kijken in de professionele gastouderopvang. Je kunt jezelf afvragen ben ik een ZZP (zelfstandige zonder personeel) gastouder, of ben ik een gastouder die alleen wat bijverdiend?
Wat zijn de financiële regels van de Belastingdienst? Hoe zit het met ondernemerschap? Waar moet ik aan voldoen? Welke kosten zijn fiscaal aftrekbaar?

Een gastouder moet haar inkomen opgeven in de belastingaangifte. Veel kosten die gemaakt worden kunnen hierop in mindering worden gebracht.

Indien je een zelfstandig gastouder bent en je wil gezien worden als ondernemer zal je een ondernemers-IB aangifte moeten aangeven. Bij EasyAccounts Dienstverlening kun je hiervoor terecht, zij ontzorgt jou. EasyAccounts Dienstverlening heeft meer dan 25 jaar ervaring in het begeleiden van ZZP érs. Voor meer informatie kijk op ondernemersaangifte.  http://www.easyaccounts.nl/zelfstandige-gastouder.html

Ben jij gastouder en zie jij jouw inkomen als een bijverdiensten? Dan wordt het inkomen uit overige werkzaamheden. 

Uitleg aftrekposten gastouder:
De kosten zijn aftrekbaar indien je ze ook echt maakt, vaste aftrekposten zonder bewijs bestaan niet. Je moet kunnen aantonen dat je de kosten hebt gemaakt, bewaar dus bonnen en facturen.

Wat zijn aftrekbare zakelijke kosten en wat niet?
Zakelijke kosten zijn kosten die je binnen redelijke grenzen maakt om je werk als gastouder te kunnen uitoefenen. Maar de belastingdienst heeft van een aantal soorten kosten bepaald dat ze niet aftrekbaar zijn, ondanks het feit dat je deze kosten wel maakt voor je werkzaamheden.

NIET AFTREKBAAR
  • Kosten voor een niet-zelfstandige werkruimte in de (privé)woning. Hieronder vallen ook de kosten voor gas, water en elektra.
  • Inrichting voor een niet-zelfstandige werkruimte in de (privé)woning
  • Kosten waar een vergoeding voor is ontvangen en niet worden meegenomen in de omzet. Stel dat de vraagouder de kosten vergoedt voor eten en luiers van het gastkind. In het geval de gastouder deze bijdrage niet meeneemt in haar omzet, kunnen de kosten ook niet worden afgetrokken.
  • Werkkleding, mits er een zakelijk verband is tussen de werkkleding en het werk als gastouder en een duidelijk zichtbaar logo bevat van tenminste 70 cm2 oppervlakte.
  • Kosten voor persoonlijke verzorging van de gastouder.
  • Boetes (o.a. verkeers- en belastingboetes) 
  • Ook niet aftrekbaar zijn de kosten van een telefoonabonnement thuis. De gesprekskosten die u maakt voor uw werk zijn overigens wel aftrekbaar. 
  • Kosten voor muziekinstrumenten, geluidsapparatuur, computers en dergelijke zijn niet aftrekbaar als ze privé bezit zijn.
  • Kosten voor een niet-zelfstandige werkruimte in de (privé)woning zijn niet aftrekbaar. Dit geldt o.a. voor de extra kosten voor gas, elektra en water en ook voor de inrichtingskosten. De kosten voor veiligheid en voorzieningen, die specifiek voor de opvang als gastouder zijn aangeschaft, kunnen mogelijk voor aftrek in aanmerking komen. Denk hierbij aan een kinderstoel of box waarbij de noodzaak voor veilige opvang aantoonbaar is. De belastingdienst is kritisch op deze aftrekposten en acceptatie zonder goede onderbouwing is niet vanzelfsprekend.
AFTREKBAAR

Allereerst de opmerking: Je mag alle redelijke kosten aftrekken die je maakt om je werk als gastouder te kunnen doen. Onderstaande soorten kosten zijn aftrekbaar voor het gedeelte dat je ze ook echt voor het werk gebruikt.
Kosten voor educatie & vermaak:

  • Speelgoed en kinderboeken voor de gastkinderen
  • Knutsel zaken, zoals papier, stiften, verf etc.
  • Abonnementen en lidmaatschappen: o.a. bibliotheek, kinderboederij, kinderbladen
  • Entreebewijzen en versnaperingen voor uitjes met de gastkinderen
  • Overige kosten voor educatie en vermaak

Kosten voor veiligheid en voorzieningen:

  • EHBO en Veiligheid (o.a.  EHBO-trommel, veiligheidshaakjes, deurstrips, traphekje, rookmelders enz.)
  • Voorzieningen voor veiligheid kinderen (traphekje, etc.) zijn aftrekbaar. Denk aan de aanschaf van stopcontactbeveiligers, traphekje, tafelhoeken, deurklem, fornuisrekje, veiligheidshaakjes, raambeveiliging, EHBO-doos, etc.
  • Overigens wijzen we er nogmaals op dat de belastingdienst het begrip ‘kosten die horen bij de inrichting van de woning’ nogal strak interpreteert. Het kan niet worden uitgesloten dat een aantal zaken in bovenstaand rijtje wordt aangemerkt als ‘kosten voor inrichting van de woning’.
  • Kosten die je moet maken om te kunnen voldoen aan de risico-inventarisatie
  • Luiers en billendoekjes
  • Overig: o.a. kinderwagen, babybad, flessenwarmer, kinderpapraplu’s, bestek, bekers, billencreme, tandenborstel

Kosten schoonmaken en wassen:

  • Schoonmaakartikelen: denk hierbij aan uitgaven voor schoonmaakmateriaal, zeep, vuilnis- en stofzuigerzakken en dergelijke. Moet je vaker de grijze container aan de weg zetten omdat er veel luiers worden gebruikt? Reken dan eens uit of je de kosten van wat extra ledigingen kunt doorberekenen.
  • Wasmachine: de kosten voor een wasbeurt bedragen € 1,00, drogen kost ongeveer € 1,30. 

Reiskosten:

  • Reiskosten: aftrekbaar tegen € 0,19 per kilometer voor elke kilometer die je zakelijk (voor of ten behoeve van de kinderen) hebt gereden. Schrijf de kilometers in uw agenda.
  • Zorg in ieder geval voor een kilometerregistratie.

Telefoon-, computer- en verkoopkosten:

  • Bij alleen vaste of mobiele telefoon: de zakelijke gesprekskosten
  • Bij zowel vaste en mobiele telefoon: abonnements- en gesprekskosten van mobiele telefoon
  • (indien deze grotendeels zakelijk wordt gebruikt en de kosten binnen redelijke grenzen nodig zijn voor de uitvoering van het gastouderschap)
  • Reclame- en advertentiekosten
  • Internetkosten (o.a. hostingkosten en domeinregistratie bij een eigen website)

Kantoorkosten en overige kosten:

  • Kantoorartikelen (o.a. enveloppen, briefpapier, pennen, inktpatronen, nietmachine, perforator)
  • VOG-verklaring en kosten leges voor inschrijving LRKP
  • Zakelijke verzekeringen (o.a. (bedrijfs)aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid, ongevallen, rechtsbijstand)
  • Bankkosten (voor de zakelijke bankrekening)
  • Administratie en belastingaangifte (o.a. boekhouder)
  • Bemiddelingskosten van het gastouderbureau (in het geval deze bij gastouder in rekening worden gebracht)

Opmerking:

  1. Grote investeringen boven de € 450,00:  voor zover zakelijk nodig en gebruikt, afschrijven in 5 jaar.
  2. Eten en drinken: de kosten hiervan zijn lastiger te bepalen, bonnen zullen vaak ontbreken omdat deze kosten samenlopen met je eigen kosten.
  3. Gemiddeld wordt € 2 – € 5 per dag per kind als redelijk ervaren, dit is afhankelijk van het aantal maaltijden (ontbijt, middageten, avondeten) en de leeftijd van de kinderen

Aanvullende tips & regels

  1. Bewaar zoveel mogelijk bonnetjes en rekeningen waarmee je werkelijke uitgaven kunt aantonen. Mogelijk is het slim een aparte rekening te openen en met het bijbehorende betaalpasje de spullen die je voor jouw ‘gastouderbedrijf’ aanschaft apart afrekent. Je hebt dan meteen, via de rekeningoverzichten, een goed overzicht van je werkelijke uitgaven.  
  2. Houd bij het bepalen van je kosten altijd goed het verschil tussen ‘mijn en dijn’ in de gaten. Ofwel: hou je persoonlijke (gezins)uitgaven en de kosten voor het ‘gastouderen’ goed uit elkaar. Dit geldt ook voor de kosten die je maakt voor spullen die je zowel privé als zakelijk (voor het gastouderschap) gebruikt en/of aanschaf . Zorg ervoor dat het deel van de kosten dat je op het gastouderen laat ‘drukken’ redelijk en aannemelijk is. 
  3. Kosten waarvoor je een vergoeding krijgt mag je niet aftrekken. Dat is logisch, want als je een vergoeding krijgt (bijvoorbeeld voor eten en drinken of luiers) heb je zelf geen kosten. 
  4. Bij EasyAccounts dienstverlening kun je terecht als je financiële hulp nodig hebt.